
Філіпенко Дар’я Ігорівна, учениця 9 класу комунального закладу «Бобринецьке навчально-виховне об’єднання «Навчально-виховний комплекс «Гімназія загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1» Бобринецької міської ради Кіровоградської області
Наукові керівники: Краснощок Інна Петрівна, доцент кафедри педагогіки та менеджменту освіти Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка, кандидат педагогічних наук;
Бібік Наталія Станіславівна, вчитель історії комунального закладу «Бобринецьке навчально виховне об’єднання «Навчально-виховний комплекс «Гімназія загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1» Бобринецької міської ради Кіровоградської області
Формування соціальної компетентності підлітків засобами проєктної діяльності
Дослідницьку роботу присвячено обґрунтуванню педагогічних умов формування соціальної компетентності підлітків засобами проєктної діяльності.
На основі аналізу наукових праць з проблеми дослідження уточнено сутність понять: «соціальна компетентність» та «формування соціальної компетентності підлітків». Обґрунтовано доцільність в структурі соціальної компетентності підлітків виділити когнітивний, ціннісно-мотиваційний та поведінково-комунікативний компоненти. На підставі прояву показників визначених компонентів схарактеризовано три рівні соціальної компетентності підлітків: високий, середній та низький.
Розкрито потенціал проєктної діяльності підлітків як засобу формування їх соціальної компетентності.
Обґрунтовано систему педагогічних умов, реалізація яких спрямована на підвищення ефективності формування соціальної компетентності підлітків засобами проєктної діяльності.
Розкрито зміст експериментального дослідження по апробації обґрунтованих педагогічних умов при розробці та реалізації підлітками експериментальної групи проєктів по вирішенню проблем, які мають особисту та соціальну значущість.
Подано результати дослідно-експериментальної роботи з формування соціальної компетентності учнів-підлітків Бобринецької гімназії засобами проєктної діяльності, які засвідчили позитивну динаміку рівнів досліджуваної характеристики в підлітків експериментальної групи та майже відсутність таких змін у контрольній групі, що дозволило зробити висновок про правомірність обґрунтованих педагогічних умов.
Ключові слова: компетентнісний підхід в освіті, компетентність, соціальна компетентність, структура соціальної компетентності підлітка, проєкт, проєктна діяльність.