
Холявінська Анна Віталіївна, учениця 11 класу опорного навчального закладу «Петрівський навчально-виховний комплекс «Дошкільний навчальний заклад-загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів” Знам’янської районної ради Кіровоградської області»
Наукові керівники: Клочек Григорій Дмитрович, професор кафедри української та зарубіжної літератури Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка, доктор філологічних наук;
Частакова Надія Сергіївна, доцент кафедри документознавства та інформаційної діяльності Кіровоградського інституту розвитку людини, кандидат філологічних наук.
Мотив гри у творах В. Домонтовича (на матеріалі романів «Дівчина з ведмедиком» і «Доктор Серафікус»)
Актуальність роботи зумовлена потребою ґрунтовного осмислення ігрового мотиву в ранніх романах В. Домонтовича. Дослідження присвячено визначенню сутності гри в романах «Дівчина з ведмедиком» і «Доктор Серафікус».
Ігровий феномен як сюжетно-композиційна особливість і як жанрово-стильова домінанта, втілений в інтелектуальній прозі В. Домонтовича, унеможливлює традиційну методологію аналізу тексту. Тому для здійснення ідейно-естетичного аналізу необхідно не лише дослідження власне мотиву гри, а й осмислення його особливостей у літературознавчому, соціокультурному і філософському вимірах, а отже – з’ясування функціонального навантаження і диференціації гри на рівні форми і змісту в художніх творах В. Домонтовича.
У роботі вперше здійснено спробу періодизації літературно-критичної рецепції творчої спадщини В. Домонтовича; осмислено образи героїв-учасників гри як гравців та іграшок, модифікованих топосом маски, визначено мотиви двійництва й антидвійництва, з’ясовано роль позасюжетних елементів як ігрових стратегій автора, вперше запропоновано осмислити ігрові мотиви як концепцію зовнішньої і внутрішньої гри у художньому творі.
Ключові слова: В. Домонтович, інтелектуальність, експеримент, внутрішня гра, зовнішня гра, позасюжетні елементи, герої-гравці, герої-іграшки, двійництво, антидвійництво.