Ховрак Олександра Олександрівна, учениця 9 класу комунального закладу «Центральноукраїнський науковий ліцей-інтернат Кіровоградської обласної ради»
Наукові керівники: Ляшук Анна Миколаївна, доцент кафедри англійської мови та методів її викладання Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка, кандидат філологічних наук;
Кушнєрова Світлана Вікторівна, вихователь комунального закладу «Центральноукраїнський науковий ліцей-інтернат Кіровоградської обласної ради».
Концептуальна сфера SELF-MADE MAN/ÜBERMENSCH в американській художній прозі (на матеріалі твору Джека Лондона «Мартін Іден»)
Поняття концепту не має єдиного визначення у сучасній лінгвістиці. Дослідники використовують різні підходи для його розуміння. Деякі мовознавці розрізнять лінгвокультурний й лінгвокогнітивний концепти, а інші наголошують на їх єдності. Розрізняють концепти мінімум та максимум за ступенем охоплення мовцем смислу слова. Виділяються різні лінії поєднання окремих концептів та утворення концептуальних систем.
У структурі дослідженого концепту SELF-MADE MAN/ÜBERMENSCH визначено, що навколо ядра (ÜBERMENSCH) концентруються шість складових: кохання, сором, гроші, розчарування, сон, життя. Причиною тому є те, що значення ключового поняття надлюдина відображається в усіх сферах життя головного героя. Його захоплення та бажання стати Надлюдиною спричиняє занепад в усіх сферах життя. Між собою складові концепти розташовані циркулярно і утворюють замкнену систему. Ми приходимо до висновку, що художній текст викриває спосіб світобачення його автора і відображає природні переживання як послідовність виникнення та розвиток емоційних процесів, які відбуваються з героєм твору. Вивчення стану розчарування після досягнення мети як складного емоційного явища, крізь призму його текстового втілення, уможливлює поглиблений аналіз механізмів розкриття лінгвокультурного концепту.
Досліджено теоретичну літературу, що розкриває суть концепту як основної одиниці дослідження; визначено структуру лінгвокультурного концепту SELF-MADE MAN/ÜBERMENSCH в текстовому континуумі художнього твору; виокремлено та систематизовано засоби актуалізації змістової структури концепту SELF-MADE MAN/ÜBERMENSCH у мові; визначено особливості відображення поняття самоствердження особистості та проблема «професійного вигорання» у досліджуваному творі.
Ключові слова: американська проза, SELF-MADE MAN/ÜBERMENSCH, лінгвокультурний, лінгвокогнітивний, концепт, семантична структура, надлюдина.