Малохатко Ярослава Володимирівна, учениця 11 класу комунального закладу «Центральноукраїнський науковий ліцей-інтернат Кіровоградської обласної ради»
Наукові керівники: Краснощок Інна Петрівна, доцент кафедри педагогіки та освітнього менеджменту Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка, кандидат педагогічних наук;
Мазур Неля Іванівна, заступник директора з навчально-виховної роботи комунального закладу «Центральноукраїнський науковий ліцей-інтернат Кіровоградської обласної ради», кандидат педагогічних наук;
Павленко Вікторія Володимирівна, вчитель української мови та літератури комунального закладу «Центральноукраїнський науковий ліцей-інтернат Кіровоградської обласної ради»
Формування лідерських якостей старшокласників у виховному процесі загальноосвітнього навчального закладу
Дослідницьку роботу присвячено обґрунтуванню педагогічних умов ефективного формування лідерських якостей старшокласників та розробці й експериментальній перевірці ефективності цільової програми їх реалізації у виховному процесі загальноосвітнього навчального закладу.
На основі узагальнення та систематизації результатів наукових досліджень українських та закордонних вчених розкрито сутність понять «лідерство», «лідер», «лідерські якості» та особливості формування лідерських якостей старшокласників у виховному процесі; уточнено критерії, показники та схарактеризовано рівні сформованості досліджуваної характеристики учнів старшої школи – високий, середній, низький.
Проаналізовано стан формування лідерських якостей старшокласників у виховному процесі Центральноукраїнського наукового ліцею-інтернату, визначено чинники які зумовлюють недостатній рівень сформованості досліджуваної характеристики в учнів старшої школи та обґрунтовано педагогічні умови, реалізація яких спрямована на підвищення ефективності даного процесу.
Для комплексної реалізації визначених умов розроблено та апробовано цільову програму формування лідерських якостей старшокласників у виховному процесі загальноосвітнього навчального закладу «Я – Лідер».
Подано результати дослідно-експериментальної перевірки ефективності Програми «Я – Лідер», які засвідчили позитивну динаміку рівнів прояву лідерських якостей учнів експериментальної групи за всіма методиками та майже відсутність таких змін у контрольній групі, що дозволило зробити висновок про доцільність її використання у виховному процесі з старшокласниками з метою підвищення рівня сформованості в них лідерських якостей.
Ключові слова: лідерство, лідер, лідерські якості, виховний процес, старшокласник, метод виховання, форма виховання, формування лідерських якостей старшокласників.