
Довбиш Єва Володимирівна, учениця 10 класу комунального закладу «Навчально-виховне об’єднання №25 «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів, природничо-математичний ліцей, центр позашкільного виховання «Ліра» Кіровоградської міської ради Кіровоградської області»
Наукові керівники: Фенько Наталія Миколаївна, кандидат філологічних наук, доцент кафедри журналістики Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка;
Мусянович Тетяна Валеріївна, учитель української мови та літератури комунального закладу «Навчально-виховне об′єднання №25 «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів, природничо-математичний ліцей, центр позашкільного виховання «Ліра» Кіровоградської міської ради Кіровоградської області».
Специфіка інтерв’ю із вразливими верствами населення
У науково-дослідній роботі проаналізовано погляди на жанр інтерв’ю та визначено категорію вразливих респондентів, досліджено, як представлений жанр інтерв’ю із вразливими групами людей у періодичних виданнях. Дослідження жанру інтерв’ю із вразливими верствами населення дає можливість побачити напрямок роботи журналіста в найменш дослідженій сфері, визначити загальні закономірності й провідні тенденції розвитку преси та визначити місце регіональних видань у медійному просторі. На основі аналізу наукових праць з проблеми дослідження уточнено сутність понять: інтерв’ю та систематизовано класифікацію вразливих груп респондентів.
Встановлено, що дефініція поняття «інтерв’ю» має соціальну зумовленість.
Категорія вразливих верств населення мало представлена в періодичних виданнях. На основі проведеного нами опитування в соціальних мережах «Facebook» та «Instagram» встановлено, що інтерв’ю має популярність серед читачів, адже 80% опитаних полюбляють читати цей жанр. Однак саме вразливі групи респондентів мало цікавлять: людина з інвалідністю, яка досягла успіху в різних сферах життя – 10%; людина, що поборола алко- чи наркозалежність – 10%; людина, що має надзвичайні можливості – 10%; людина, що постраждала внаслідок конфлікту на Сході України – 10%. Категорія людей похилого віку не зацікавила жодного респондента. Така ситуація пояснюється тим, що в зображенні вразливих груп населення в медійному просторі дуже багато стереотипів, штампів, де ці герої є жалісливими, постійно скаржаться на долю, звинувачують суспільство, державу або занадто героїзуються. А людям хочеться читати переважно про відомих людей – 60%. І настроєність переважає саме мажорна. Бо серед опитуваних мають популярність інтерв’ю, де є динаміка, оптимізм, почасти самоіронія респондента – 65%, а сентиментального змісту – 35%. Саме цим і пояснюється небажання читачів знайомитися з інтерв’ю, де героями є представники вразливої групи населення.
Ключові слова: інтерв’ю, респондент, інтерв’юер, вразлива категорія людей, учасниками та ветеранами АТО, людина з інвалідністю, вимушено переселені особи, стигматизація на людей, які живуть з ВІЛ, людина похилого віку.