
Курлов Нікіта, слухач секції «Педагогіка», учень 10 класу Первозванівського ліцею Первозванівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області.
Наукові керівники:
Краснощок Інна, доцент кафедри педагогіки та спеціальної освіти Центральноукраїнського державного університету імені Володимира Винниченка, кандидат педагогічних наук;
Курлова Оксана, директор Первозванівського ліцею Первозванівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області.
«СУБ’ЄКТНІСТЬ УЧНІВ У РОЗБУДОВІ ЯКІСНОЇ ШКОЛИ»
Дослідницьку роботу присвячено обґрунтуванню організаційно-педагогічних умов ефективного розвитку суб’єктності учнів у розбудові якісної школи та розробці й експериментальній перевірці ефективності цільової програми їх реалізації в освітньому процесі закладу загальної середньої освіти.
На основі узагальнення та систематизації результатів наукових досліджень українських вчених та інформаційно-методичних матеріалів по реалізації в закладах загальної середньої освіти положень реформи «Нова українська школа» уточнено сутність понять «суб’єктність учнів», «розбудова якісної школи», визначено зміст участі учнів в якісних перетвореннях різних компонентів освітнього процесу та сформульовано авторське бачення тлумачення поняття «суб’єктність учнів в розбудові якісної школи»; визначено критерії, показники та схарактеризовано рівні розвитку суб’єктності учнів у розбудові якісної школи – низький, середній, високий.
Проаналізовано стан прояву суб’єктності учнів у розбудові Первозванівського ліцею як якісної школи, визначено чинники, які зумовлюють недостатній рівень розвитку досліджуваної якості здобувачів освіти та обґрунтовано організаційно-педагогічні умови, реалізація яких спрямована на підвищення ефективності даного процесу.
Для комплексної реалізації визначених умов розроблено й апробовано цільову програму розвитку суб’єктності учнів у розбудові якісної школи «Суб’єктність учнів у розбудові якісної школи» та розроблено методичне забезпечення її реалізації.
Подано результати дослідно-експериментальної перевірки ефективності програми «Суб’єктність учнів у розбудові якісної школи», які засвідчили позитивну динаміку рівнів прояву суб’єктності учнів експериментальної групи за всіма критеріями та майже відсутність таких змін у контрольній групі, що дозволило зробити висновок про доцільність її використання в освітньому процесі закладів загальної середньої освіти з метою підвищення рівня прояву суб’єктності учнів у розбудові якісної школи.
Ключові слова: суб’єктність, суб’єктність учнів, якісна школа, розбудова якісної школи, суб’єктність учнів у розбудові якісної школи.