
Свистунов Костянтин Володимирович, учень 11 класу комунального закладу «Центральноукраїнський науковий ліцей-інтернат Кіровоградської обласної ради»
Наукові керівники: Ковальов Юрій Григорович, кандидат технічних наук, доцент кафедри фізико-математичних дисциплін Льотної академії Національного авіаційного університету;
Ковальов Сергій Григорович, інженер-програміст НВП «Радій» кандидат педагогічних наук;
Денисов Денис Олександрович, завідуючий кабінетом Кіровоградської Малої академії наук учнівської молоді, вчитель фізики комунального закладу «Центральноукраїнський науковий ліцей-інтернат Кіровоградської обласної ради»
Підвищення роздільної здатності оптичних спектрометрів не оптичними методами
Спектральний аналіз і на сьогодні є одним із найпотужніших інструментів у руках науковців у галузі фізики, хімії, медицини, машинобудування, будівництва та в багатьох інших сферах діяльності людини.
У роботі досліджено можливість покращення основних параметрів оптичного спектрального обладнання не оптичними методами.
Під час дослідження проаналізовано різноманітні зразки наявного спектрального обладнання у навчальному та науковому експерименті в межах нашої країни, розглянуто фізичну модель використання фотоелектронних помножувачів, що працюють в імпульсному режимі, в контексті підвищення роздільної здатності оптичного спектрального обладнання; запропоновано електричну схему реалізації оптичного детектора; проведено аналіз перспектив впровадження детектора у навчальний фізичний експеримент, що передбачає відносно дешеву модернізацію наявного навчального обладнання.
В роботі розглянуто та проаналізовано фізичну модель використання фотоелектронних помножувачів, що працюють в імпульсному режимі для підвищення роздільної здатності оптичного спектрального обладнання, що у випадку використання «ФЭУ-130» теоретично має забезпечити розділення оптичного випромінювання за довжиною хвилі на рівні 0,25 нм. Таке впровадження дозволить у перспективі отримати можливості по перевірці у навчальному фізичному експерименті: законів фотоефекту, закону Малюса, закону Брюстера, закону Бугера, виконання якісного та кількісного спектрального аналізу, формування світоглядних уявлень учнів про корпускулярно-хвильовий дуалізм на основі реального експерименту, здійсненню оптичних досліджень атмосфери та космічних тіл, перевірці постулатів Бора і ін.
Ключові слова: спектральний аналіз, спектрометри, неоптичні методи, роздільна здатність, фотоелектронний помножувач.