
Коломієць Микола Олегович, учень 11 класу комунального закладу «Центральноукраїнський науковий ліцей-інтернат Кіровоградської обласної ради»
Наукові керівники: Лефтор Вадим Васильович, старший викладач кафедри авіаційної техніки Льотної академії Національного авіаційного університету;
Буряк Юрій Володимирович, вчитель фізики та астрономії комунального закладу «Центральноукраїнський науковий ліцей-інтернат Кіровоградської обласної ради»
Моніторинг пилового забруднення атмосфери, в якій експлуатується авіаційний газотурбінний двигун
Науково-дослідницьку роботу присвячено питанню експлуатації та технічного обслуговування авіаційного газотурбінного двигуна з урахуванням умов його експлуатації.
В роботі передбачено розробку альтернативного методу моніторингу пилового забруднення атмосфери, в якій експлуатується авіаційний газотурбінний двигун, із визначенням його кількісного і якісного складу.
Зроблено аналіз існуючих факторів зносу елементів проточної частини газотурбінного двигуна; систематизовано та проаналізовано існуючі методи діагностики газотурбінного двигуна, що так чи інакше пов’язані з контролем зміни характеристик роботи двигуна під дією твердих часток в атмосфері, в якій експлуатується газотурбінний двигун; запропоновано та обґрунтовано альтернативний метод моніторингу пилового забруднення атмосфери, в якій експлуатується авіаційний газотурбінний двигун, з визначенням його кількісного і якісного складу.
За результатами аналізу факторів, що зношують елементи проточної частини газотурбінного двигуна, систематизації та аналізу методів його діагностики, запропоновано метод моніторингу пилового забруднення атмосфери, в якій експлуатується авіаційний газотурбінний двигун, з визначенням його кількісного і якісного складу, який ґрунтується на спектрометрії полум’я камери згоряння двигуна із подальшим його аналізом. Попередні розрахунки показують, що метод може бути дієвим в умовах небезпечної для двигуна концентрації твердих часток в повітрі.
Використання даного методу на практиці дозволить більш гнучко підходити до вирішення питання про час проведення робіт з технічного обслуговування авіаційного газотурбінного двигуна на основі зібраної інформації про фактичні умови його експлуатації.
Ключові слова: газотурбінний двигун, технічне обслуговування, умови експлуатації, знос, спектрометрія.