
Бондарчук Андрій, слухач секції «Фольклористика», учень 10 класу комунального закладу «Центральноукраїнський науковий ліцей-інтернат Кіровоградської обласної ради».
Науковий керівник:
Казакова Олена Сергіївна, методист Кіровоградської Малої академії наук учнівської молоді.
КОНЦЕПТИ «ВТРАЧЕНА ХАТА» ТА «ЖИВА ХАТА» У ПОВОЄННОМУ ФОЛЬКЛОРІ КІРОВОГРАДЩИНИ СЕРЕДИНИ ХХ СТОЛІТТЯ (НА ОСНОВІ ПОЛЬОВИХ МАТЕРІАЛІВ)
Дослідницьку роботу присвячено концептам «втрачена» та «жива хата» у фольклорних текстах Кіровоградщини.
Висвітлено актуальні теоретичні питання поняття концепту у фольклорі, історіографії дослідження, визначено методологію та джерельну базу дослідження.
Виділено та охарактеризовано концепт «втрачена хата» у фольклорних наративах, за допомогою яких художніх засобів і фольклорних жанрів передається атмосфера втрати, проаналізовано семантику та звичаї у фольклорі Кіровоградщини, пов’язані з концептом «жива хата». Здійснено порівняльний аналіз семантичного наповнення концептів.
Введено у науковий обіг матеріалів польових досліджень, пов’язаних з домівкою, що були зібрані під час експедицій у різних районах Кіровоградської області, а також здійснено комплексний порівняльний аналіз та систематизовано ці матеріали, на основі них створено збірку «Своя хата – своя правда, своя стріха – своя втіха». Проведення нерепрезентованого дослідження у формі стандартизованого інтерв’ювання у соціальних мережах, що орієнтоване на різні вікові категорії в межах Кіровоградської області, у тому числі й серед внутрішньо переміщених осіб, з метою збереження загальних тенденцій історичної пам’яті, зокрема звичаїв, обрядів про хату, фольклорних текстів, наративів про втрачену домівку.
Ключові слова: втрачена хата, затоплення, переселення, домівка, жива хата, оселя, земля, голосіння, наративи, закладини, входини, антропоморфізація, олюднення, звичаї, традиції, домовик.