
Батяшова Єва Іванівна, учениця 9 класу навчально-виховного комплексу «Ліцей інформаційних технологій – спеціалізована школа ІІ ступеня» Олександрійської міської ради Кіровоградської області
Наукові керівники:
Клочек Лілія Валентинівна, доктор психологічних наук, доцент кафедри соціальної роботи, соціальної педагогіки та психології Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка;
Андреєва Ольга Анатоліївна, завідувач відділу Кіровоградської Малої академії наук учнівської молоді
Чинники та особливості вияву агресивної поведінки сучасних підлітків
Дослідницьку роботу присвячено вивченню психологічних особливостей агресивної поведінки сучасних підлітків.
З’ясовано, що агресивна поведінка – це навмисні дії людини, спрямовані на спричинення іншому фізичного чи психологічного болю. Вказано, що проблема виявів агресії актуалізується у підлітковому віці. Це пов’язано з кризовими особливостями цього вікового періоду. Встановлено, що агресивні вияви підлітків детермінуються зовнішніми чинниками, а саме соціальним середовищем і різними ситуативними факторами. Внутрішніми чинниками виступають індивідуально-психологічні особливості та особистісні якості, до яких належить агресивність. Однією із сучасних форм агресії є постійний колективний процес цькування слабкої особистості – булінг. Із розвитком інформаційно-комунікаційних засобів і технологій набуває поширення кібербулінг.
Презентовано методи та методики вивчення чинників та особливостей вияву агресивної поведінки підлітків. Розглянуто специфіку застосування методу спостереження. Обґрунтовано доцільність використання психодіагностичних методик – опитувальника Басса-Даркі, що дозволяє визначити типові для підлітків форми агресивної поведінки, та проективної методики «Дім. Дерево. Людина» як джерела інформації про чинники підліткової агресії та особливості її виявів.
За результатами дослідження зроблений висновок, що відхилення в поведінці підлітків пов’язані з надмірним виявом агресії. Встановлено, що більшою мірою до агресивної поведінки схильні дівчата-підлітки 14-15 років, що зумовлюється більш вираженим у них емоційним ставленням до зовнішніх подразників і меншою здатністю адекватно на них реагувати. У підлітків 15-16 років виявлено схильність до ворожості, як більш складної форми агресії, пов’язаної з недовірою до світу та невпевненістю в собі. Констатовано, що важливим чинником підліткової агресії та ворожості є характер взаємовідносин підлітка з власною сім’єю.
Презентовано перелік заходів, спрямованих на корекцію агресивної поведінки сучасних підлітків та профілактики надмірного вияву ними агресії.
Ключові слова: агресія, агресивна поведінка, булінг, підлітковий вік