
Кошовий Кирило, слухач секції «Всесвітня історія», учень 10 класу комунального закладу «Центральноукраїнський науковий ліцей-інтернат Кіровоградської обласної ради».
Наукові керівники:
Ковальков Олександр, доцент кафедри історії України та всесвітньої історії Центральноукраїнського державного університету імені Володимира Винниченка, кандидат історичних наук;
Кушнєрова Світлана, вчитель історії комунального закладу «Центральноукраїнський науковий ліцей-інтернат Кіровоградської обласної ради».
ТРАНСФОРМАЦІЯ ОБРАЗУ ВОРОГА В АМЕРИКАНСЬКИХ ФІЛЬМАХ ПРО В’ЄТНАМСЬКУ ВІЙНУ
В роботі прослідкована трансформація образу ворога в американських фільмах про В’єтнамську війну. Процес формування образу зовнішнього ворога є актуальним для розуміння розв’язування, ескалації та врегулювання конфліктів.
Мета дослідження полягала у тому, щоб прослідкувати взаємовплив кінематографічних репрезентацій ворога та політичного дискурсу, громадської думки, колективної пам’яті про війну у В’єтнамі.
Завданнями дослідження було розглянути кінематограф як засіб конструювання образу ворога у суспільній свідомості американців щодо війни у В’єтнамі; прослідкувати зміну політичної риторики США та суспільних настроїв щодо В’єтнамської війни та їх вплив на характер фільмів; проаналізувати засоби конструювання образу ворога в американських фільмах про В’єтнамську війну.
На основі аналізу фільмів та досліджень науковців ми дійшли висновку, що кінематограф є відображенням суспільних настроїв та впливає на формування колективної пам’яті. Прослідкувавши динаміку змін політичної риторики США та суспільних настроїв щодо В’єтнамської війни ми виділили чотири етапи відображення цих тенденцій у характері фільмів.
Нами були проаналізовані засоби конструювання образу ворога в американських фільмах про В’єтнамську війну та виділені наступні тенденції: дегуманізація та підкреслення «інакшості» ворога; стереотипізація та спрощення зображення ворога; вплив образів ворога на формування колективної пам’яті, опозиційні щодо провладної риторики погляди та контрнаративи як крок до подолання упереджень, формування більш виваженого та відповідального підходу до оцінки історичних подій.
Ключові слова: американський кінематограф, В’єтнамська війна, громадська думка, образ ворога, дегуманізація, стереотипізація, колективна пам’ять.