
Печонкіна Дар’я Вікторівна, учениця 11 класу комунального закладу «Центральноукраїнський науковий ліцей-інтернат Кіровоградської обласної ради»
Наукові керівники: Клочек Лілія Валентинівна, доктор психологічних наук, доцент, кафедри соціальної педагогіки та психології Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка;
Якимчук Ганна Валентинівна, практичний психолог комунального закладу «Центральноукраїнський науковий ліцей- інтернат Кіровоградської обласної ради»
Розвиток потенціалу самореалізації особистості раннього юнацького віку в сучасних умовах
Дослідницьку роботу присвячено проблемі розвитку потенціалу самореалізації особистості раннього юнацького віку в сучасних умовах.
Досліджено психологічні аспекти проблеми самореалізації особистості. Актуалізовано проблему самореалізації у ранньому юнацькому віці. Розкрито особливості самореалізації особистості сучасних юнаків. Обгрунтовано, що розвиток потенціалу самореалізації відбувається у напрямку усвідомлення старшокласниками життєвих смислів, ціннісних пріоритетів, мотивацій професійного вибору, згідно яких особистість формулює цілі та спрямовує свої ресурси на їх досягнення.
Виявлено, що для сучасних юнаків найбільш значущими є смислові самореалізації та смисли, пов’язані з глибоким самопізнанням і ціннісним ставленням до себе як суб’єкта життя та набуття статусності в суспільстві. Констатовано, що в своїх ціннісних орієнтаціях юнаки віддають перевагу цінностям самовдосконалення, патріотизму, професійної реалізації та суспільно-корисної діяльності, водночас вважаючи досяжними для себе цінності особистісного та професійного вдосконалення, статусні цінності та цінності матеріального благополуччя. Встановлено, що у мотивації вибору майбутньої професії пріоритет віддається мотивам матеріального забезпечення та можливості повною мірою реалізуватися в професійній діяльності.
Доведено, що для розвитку потенціалу самореалізації особистості раннього юнацького віку оптимальним є застосування психолого-педагогічного супроводу, в межах якого застосовується соціально-психологічний тренінг. Проаналізовано позитивну динаміку розвитку потенціалу самореалізації старшокласників експериментальної групи після проведення тренінгу. Обгрунтовано доцільність застосування такої технології в роботі з учнями раннього юнацького віку.
Ключові слова: самореалізація, потенціал, здібності, можливості життєві смисли, ціннісні орієнтації, цілі, професійний вибір.