
Гейко Дар’я Євгеніївна, учениця 11 класу Новопразького навчально-виховного комплексу Новопразької селищної ради Олександрійського району Кіровоградської області
Наукові керівники: Волчанська Ганна Василівна, доцент кафедри української мови Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка, кандидат філологічних наук;
Бугайова Наталія Анатоліївна, вчитель української мови і літератури Новопразького навчально-виховного комплексу Новопразької селищної ради Олександрійського району Кіровоградської області
Емоційно-оцінна лексика як джерело формування антонімічних відношень у мовній системі (на прикладі творів Василя Шкляра)
Дослідницьку роботу присвячено аналізу емоційно-оцінної лексики як джерела формування антонімічних відношень у мовній системі на прикладі романів Василя Шкляра «Чорний Ворон» і «Характерник».
Проаналізовано лінгвістичні праці, у яких розглянуто категорії оцінності та емотивності, охарактеризовано антонімічні відношення та емоційно-оцінна лексика. Узагальнено погляди мовознавців щодо емоційно-оцінної лексики та антонімічних відношень.
Досліджено емоційно-оцінну лексику як лінгвістичний феномен. З’ясовано поняття «емотивність», «оцінність», «антонімія» та «антонім» у мовознавстві. Установлено типологічні характеристики та класифіковано емоційно-оцінні лексеми.
Розглянуто антонімію як складне лінгвістичне явище, установлено типологічні характеристики та класифіковано антонімічні одиниці.
Досліджено зв’язок між оцінністю та емоційністю, види антонімії та типи антонімічних одиниць, основні засоби вираження емоційно-оцінної лексики в сучасній літературній мові.
За результатами дослідження укладено словник емоційно-оцінної лексики та словник антонімів, виражених іменниками, прикметниками і дієсловами.
Ключові слова: емотивність, оцінність, оцінка, антонімія, антонім, антонімічні утворення, емоційно-оцінна лексика, антонімічні відношення, емоційно-оцінні лексеми.