
Пухтієнко Вікторія Геннадіївна, учениця 10 класу навчально-виховного комплексу «Олександрійський колегіум – спеціалізована школа» Олександрійської міської ради Кіровоградської області.
Наукові керівники: Афанасьєва Лариса Іванівна, доцент кафедри методик дошкільної та початкової освіти Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка, кандидат філологічних наук;
Пантасенко Галина Іванівна, вчитель російської мови навчально-виховного комплексу «Олександрійський колегіум – спеціалізована школа» Олександрійської міської ради Кіровоградської області
Пухтиенко Виктория Геннадиевна, ученица 10 класса учебно-воспитательного комплекса «Александрийский коллегиум – специализированная школа» Александрийского городского совета Кировоградской области
Научные руководители: Афанасьева Лариса Ивановна, доцент кафедры методик дошкольного и начального образования Центральноукраинского государственного педагогического университета имени Владимира Винниченко, кандидат филологических наук;
Пантасенко Галина Ивановна, учитель русского языка учебно-воспитательного комплекса «Александрийский коллегиум – специализированная школа» Александрийского городского совета Кировоградской области.
Походження та структурно-семантичні особливості гідронімів Олександрійського району
У дослідницькій роботі аналізуються назви водних об’єктів Олександрійського району, які належать до ономастичного класу гідронімів. Аналіз гідронімів дозволяє простежити етнічні та міграційні процеси на прилеглій території, виявити контакти і системні зв’язки між різними етносами, відтворити географічні умови місцевості, історичні події, етнолінгвістичне минуле, уявити етнокультурний фон.
Розглянуто кількісний склад гідронімів, описано походження водних об’єктів Олександрійського району, досліджено семантичні особливості гідронімів, визначено словотвірні моделі.
З’ясовано, що серед гідронімів переважають назви слов’янського походження, трапляються окремі тюркські запозичення.
Виділено дев’ять лексико-семантичних груп гідронімів, найчисленнішими з яких є назви рослинного та тваринного світу.
Виявлено, що найбільш продуктивним способом словотворення гідронімів є суфіксальний.
Комплексний аналіз зазначених мовних одиниць дозволяє зробити висновки, що гідроніми Олександрійського району представляють різноманітну палітру найменувань і служать джерелом цікавої інформації про походження, семантику, словотворення мовних одиниць. Дослідження назв водних об’єктів допомагає краще пізнати історію рідного краю, сприяє патріотичному вихованню.
Матеріали наукової розвідки можуть бути використані в навчально-виховному процесі в шкільних навчальних закладах (на уроках російської мови, історії, географії, виховних годинах), а також при укладанні регіональних і всеукраїнських довідників та словників гідронімів.
Ключові слова: топоніми, гідроніми, потамоніми, лімноніми, семантичні групи, словотвірні моделі.
Происхождение и структурно-семантические особенности гидронимов Александрийского района
В научной работе исследуются названия водных объектов Александрийского района, которые относятся к ономастическому классу гидронимов. Анализ гидронимов позволяет проследить этнические и миграционные процессы на прилегающей территории, выявить контакты и системные связи между различными этносами, воссоздать географические условия местности, исторические события, этнолингвистическое прошлое, представить этнокультурный фон.
Рассмотрен количественный состав гидронимов, описано происхождение водных объектов Александрийского района, исследованы семантические особенности, определены словообразовательные модели.
Выяснено, что среди гидронимов преобладают названия славянского происхождения, случаются отдельные тюркские заимствования.
Выделены девять лексико-семантических групп гидронимов, самыми многочисленными из которых являются наименования растительного и животного мира.
Отмечено, что наиболее продуктивным способом словообразования гидронимов является суффиксальный.
Комплексный анализ исследуемых языковых единиц позволяет сделать выводы, что гидронимы Александрийского района представляют разнообразную палитру наименований и служат источником интересной информации о происхождении, семантике, словообразовании языковых единиц. Исследование названий водных объектов помогает лучше узнать историю родного края, способствует патриотическому воспитанию.
Ключевые слова: топонимы, гидронимы, потамонимы, лимнонимы, семантические группы, словообразовательные модели.