Шепель Наталія Андріївна, учениця 10 класу комунального закладу «Центральноукраїнський науковий ліцей-інтернат Кіровоградської обласної ради»
Науковий керівник: Бондаренко Катерина Леонідівна, кандидат філологічних наук, доцент кафедри перекладу, прикладної та загальної лінгвістики Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка.
Natalia Shepel, a student of the 10th grade of Central Ukrainian Scientific Lyceum-Boarding School of Kirovohrad Regional Council.
Supervisor: Kateryna Leonidivna Bondarenko, Candidate of Philological Sciences, Associate Professor of the Department of Translation, Applied and General Linguistics of Volodymyr Vynnychenko Central Ukrainian State Pedagogical University.
Структурно-семантичні особливості неологізмів періоду коронавірусної пандемії (на матеріалі публікацій “The Sun”)
У науково-дослідницькому проєкті на прикладі публікацій таблоїду «The Sun» висвітлено специфіку мовних новотворів, за допомогою яких в британській публіцистиці формується сприйняття коронавірусної пандемії.
Визначено, що особливістю таблоїду «The Sun» є широке використання, характерних для публіцистичних видань стилістичних засобів, які сприяють стисненню інформації, а також допомагають сформувати бажану думку читача.
У науковому дослідженні розглянуто вплив пандемії Covid-19 на лексичний склад мови через появу нових слів у медійному дискурсі. Характерною ознакою неологізмів є експресивність, яка призводить до їх поширення та вживання у газетних виданнях. Поширення коронавірусного захворювання спонукало до активних соціально-економічних змін у світі, що неминуче знайшло свій відбиток у мові.
Вперше проведено комплексний аналіз неологізмів періоду коронавірусної пандемії на структурному, семантичному та функціонально-прагматичному рівнях. Визначено частотність, структурні особливості та основні функції неологізмів у таблоїді «The Sun».
Ключові слова: неологізм, коронавірусна пандемія, лексична інновація, публіцистичний стиль, таблоїд «The Sun».
Structural and semantic features of neologisms of the coronavirus pandemic period (case of “The Sun”)
The research explores neologisms, which have entered English discourse during the coronavirus pandemic. The source of data is the electronic version of the English tabloid «The Sun». The study highlights semantic features and functional characteristics of linguistic innovations during the pandemic.
The peculiarity of «The Sun» publications is the use of stylistic coloring of words through metaphorization aimed at compressing of information and formatting the desired opinion of the reader through associative aspects.
The coronavirus pandemic prompted active economic and social changes that inevitably reflected in the language. The study reveals influence of the modern social context caused by the Covid-19 pandemic on the linguistic situation, as emergence of lexical innovation, functioning in media discourse. Their specific features have been characterized on definite examples. It has been substantiated that they are used for more vibrant transmission of the message. It has been proved that these lexical units make the language of the press modern and expressive.
For the first time a comprehensive analysis of neologisms of the coronavirus pandemic period at the semantic and functional-pragmatic levels has been carried out. A comparative table of use frequency of «Covid-19» neologisms by the topics has been produced based on the above-mentioned period publications of the tabloid newspaper «The Sun».
Key words: neologism, coronavirus pandemic, lexical innovation, journalistic style, tabloid «The Sun».